Andrahandsuthyrning är ett ämne som berör både medlemmar och styrelser i en bostadsrättsförening. Här förklarar vi vad som gäller för uthyrning i andra hand och vad du som bostadsrättshavare bör tänka på.
När krävs styrelsens tillstånd?
För att få hyra ut din bostadsrätt i andra hand behöver du ALLTID styrelsens godkännande. Ansökan ska innehålla:
Styrelsen brukar godkänna uthyrning för högst ett år i taget, så kom ihåg att ansöka om förlängning om det behövs.
Giltiga skäl för uthyrning
Vanliga skäl som accepteras för uthyrning i andra hand:
Självklart finns det andra godtagbara anledningar till att hyra ut din lägenhet i andra hand, ovan är några exempel. Observera att det kan krävas underlag, som studieintyg eller arbetsgivarintyg, för att styrka skälet till uthyrning.
Vad händer vid olovlig uthyrning?
Om en medlem hyr ut sin bostad utan styrelsens tillstånd anses det vara en otillåten andrahandsupplåtelse. Styrelsen ska då:
För hjälp med dessa processer kan föreningen kontakta en jurist.
Skillnad mellan inneboende och andrahandsuthyrning
Att ha en inneboende kräver inte styrelsens tillstånd, så länge medlemmen själv bor kvar i lägenheten. Avgörande för vad som räknas som andrahandsuthyrning är om hyresgästen använder bostaden självständigt.
Ansvaret under uthyrningstiden
Som bostadsrättshavare är du alltid ansvarig för din lägenhet, även under uthyrning:
Styrelsen kan ingripa om hyresgästen stör grannarna eller bryter mot föreningens ordningsregler.
Avgift för andrahandsuthyrning
Föreningen kan ta ut en administrativ avgift för hantering av andrahandsuthyrningar. Denna avgift måste vara beslutad av styrelsen och inskriven i stadgarna.
Vill du veta mer om regler och rättigheter kring andrahandsuthyrning? se Bostadsrättslagen, kapitel 7.
Tips till styrelsen.
Det underlättar att upprätta en ansökningsblankett till medlemmarna. I blanketten kan ni i styrelsen förmedla vilka krav och vilken information ni vill ha från medlemmarna vid en ansökan om andrahandsuthyrning.