Styrelseskolan - Nivå 1
Som vi nämnt i tidigare avsnitt är föreningsstämman det högsta beslutande organet, som väljer en styrelse som är det verkställande organet.
Styrelsen ansvarar för föreningens förvaltning och organisation.
Det är viktigt för föreningen att ha en fungerande styrelse. Nedan ser du de roller som brukar finnas i en styrelse.
Ordföranden har ett övergripande ansvar för föreningens ekonomi och budget. Det inkluderar att
tillsammans med styrelsen upprätta och följa upp föreningens ekonomiska planer samt säkerställa
att föreningen har tillräckliga medel för att täcka driftskostnader och eventuella renoveringar.
Ordföranden spelar en viktig roll i att säkerställa att fastigheten och dess gemensamma utrymmen underhålls och förvaltas på rätt sätt.
Det inkluderar att övervaka och planera för regelbundet underhåll, hantera avtal med leverantörer och entreprenörer, samt följa upp att utförda arbeten håller hög kvalitet.
Ordföranden har en viktig roll i att upprätthålla god kommunikation och samarbete inom föreningen.
Det inkluderar att informera medlemmarna om viktiga beslut, evenemang och förändringar som påverkar dem.
En annan viktig del är att främja medlemmarnas engagemang och delaktighet i föreningen. Ordföranden kan också vara involverad i att hantera eventuella konflikter eller tvister mellan medlemmar.
En vice ordförande är till för att hjälpa ordföranden och ta över ordförandens uppgifter vid behov. De stöttar styrelsen och agerar som en sammanhållande kraft.
De är vanligtvis ansvariga för att organisera och planera möten och evenemang.
Rollen vice ordförande finns oftast i större föreningar.
Vice ordförandes ansvar:
En sekreterare har hand om föreningens administration och dokumentation och ser till att allt sköts smidigt och korrekt.
Sekreteraren för protokoll på styrelsemöten, sammanställer och arkiverar dokument, samt sköter föreningens korrespondens och post.
Detta inkluderar att hålla föreningens medlemsregister uppdaterat, skicka ut kallelser till möten och föra mötesprotokoll.
Sekreteraren är även involverad i planeringen av möten och ansvarar för att dokument och information som behövs vid mötet är tillgängliga.
Under mötet ska sekreteraren föra anteckningar om vad som diskuteras och beslutas. Efter mötet ska sekreteraren sammanställa
mötesprotokollet och skicka ut det till styrelsen för godkännande.
Dokument och information
En annan viktig uppgift för sekreteraren är att hålla sig uppdaterad om lagar och regler som rör bostadsrättsföreningar och se till att föreningen följer dessa.
Sekreteraren har ansvar för att föreningens verksamhet och beslut dokumenteras på rätt sätt, och att medlemmarnas rättigheter och intressen följs.
Kassören har huvudansvaret för föreningens ekonomi och bokföring. Det inkluderar att ha kontroll över intäkter och kostnader,sköta utdebitering av månadsavgifter och betalningar av leverantörsfakturor, samt upprätta och presentera ekonomiska rapporter.
Kassören samarbetar också med revisorer och lämnar årsredovisning till medlemmarna.
Det här är ett omfattande arbete och många föreningar anlitar en ekonomisk förvaltare för att sköta större delen av ekonomin.
Med stöd av en ekonomisk förvaltare kan kassören fokusera mer på låne- och avtalsvillkor och förklara rapporter för styrelsen.
Kassören sköter ofta styrelsens kontakt med den ekonomiska förvaltaren. Du hittar förvaltare under ”Hitta leverantör”. Du kan även använda oss på BRF24 som er ekonomiska förvaltare, kontakta oss på info@brf24.se för kostnadsfri offert.
Alla ledamöter har en röst i styrelsen och samma ansvar. Det är endast ordföranden som kan ses som ytterst ansvarig och har utslagsröst vid lika röstantal.
Ledamoten är ansvarig för att ta beslut som rör föreningens verksamhet och för att se till att föreningens stadgar och regler efterlevs.
Ledamöterna arbetar tillsammans för att ta fram och genomföra planer för underhåll och förbättringar av fastigheten, samt att ta hand om ekonomiska och administrativa uppgifter. Det är viktigt att en ledamot är pålitlig, engagerad och har en god kommunikationsförmåga för att kunna samarbeta med de andra styrelsemedlemmarna och föreningens medlemmar. Som ledamot har man möjlighet att göra en positiv skillnad i föreningen och se till att medlemmarnas intressen följs.’
En suppleant kan ses som en reservmedlem till styrelsen. Suppleanten kan inte kräva att bli kallad till styrelsemöten men är ofta med på möten för att se hur styrelsearbetet fungerar.
Suppleant som är med på styrelsemöte får vara med i diskussioner men har ingen röst vid beslut.
Om suppleant träder in för en ledamot måste det tydligt anges i protokollet, vem denna ersätter och så vidare.
En suppleant som träder in som ersättare har samma ansvar som ordinarie ledamot för de beslut som fattas vid sammanträdet.
Suppleant kan tilldelas specifika uppgifter inom föreningen och iordningställa underlag till styrelsen.